NIEUWS & MEER
Zeven tips voor het opmaken van algemene voorwaarden
Knip en plak jij je algemene voorwaarden bij elkaar of ga je er juist zorgvuldig mee om? Het opstellen van duidelijke, toegankelijke en juiste algemene voorwaarden is het visitekaartje van je bedrijf en draagt bij aan het opbouwen van een goede reputatie.
Zeven tips voor algemene voorwaarden
Een goede set algemene voorwaarden geeft vertrouwen en laat zien dat jouw bedrijf transparant is. Bovendien zorgen duidelijke en toegankelijke algemene voorwaarden ervoor dat een klant sneller geneigd is om zaken met jou te doen. Ze weten waar ze aan toe zijn! We geven je graag een aantal tips.
Tip 1- Duidelijk en begrijpelijk
Zorg ervoor dat je algemene voorwaarden in duidelijke en begrijpelijke taal zijn geschreven. Vermijd vakjargon en leg termen uit als dat nodig is.
Tip 2- Gemakkelijk toegankelijk
Zorg ervoor dat je algemene voorwaarden gemakkelijk toegankelijk zijn voor klanten. Plaats ze op je website en stuur ze mee met je producten of diensten.
Tip 3 – Vermelden van betalingsvoorwaarden
Vermeld altijd de betalingsvoorwaarden, zoals de betaaltermijn en de wijze van betaling in je algemene voorwaarden.
Tip 4 – Houd rekening met de wetgeving
Door rekening te houden met de toepasselijke wet- en regelgeving bij het opstellen van je algemene voorwaarden voorkom je later problemen en zorg je ervoor dat je algemene voorwaarden geen onredelijke bepalingen bevatten.
Tip 5 – Maak duidelijke afspraken over garanties en retourneringen
Door duidelijke afspraken te maken over garanties en het retourneren van producten in je algemene voorwaarden voorkom je discussie achteraf. Vermeld bijvoorbeeld hoe lang de garantieperiode is en wat de voorwaarden voor het retourneren zijn.
Tip 6 – Up-to-date houden van de algemene voorwaarden
Up-to-date houden van de algemene voorwaarden: zorg ervoor dat je algemene voorwaarden altijd up-to-date blijven en pas ze aan als dat nodig is. Bijvoorbeeld bij veranderingen in de wetgeving of in je bedrijfsvoering.
Tip 7 – Schakel een jurist in voor het opstellen of controleren van je algemene voorwaarden
Schakel een jurist in voor het opstellen of controleren van je algemene voorwaarden: een jurist heeft de kennis en expertise om ervoor te zorgen dat je algemene voorwaarden voldoen aan geldende wet- en regelgeving en dat ze juridisch afdwingbaar zijn. Een jurist kan je adviseren over welke clausules en bedingen opgenomen moeten worden om je te beschermen tegen mogelijke geschillen met klanten of andere partijen. Daarnaast vermijdt je dat er onduidelijkheden of tegenstrijdigheden staan in de voorwaarden, wat kan leiden tot verwarring en onenigheid met klanten. Ook kan een jurist ervoor zorgen dat de algemene voorwaarden passen bij de specifieke bedrijfsactiviteiten en bij de markt waarin je opereert. Al met al voorkom je dus juridische problemen en zorg je ervoor dat je je bedrijf beschermt tegen eventuele geschillen met klanten of andere partijen.
RIDE schrijft geen tijd
Wij werken uitsluitend op basis van vaste, vooraf overeengekomen prijzen die passen bij de waarde van onze diensten. Natuurlijk zijn we er ook voor je als je geen behoefte hebt aan structureel advies. Voor een eenmalige opdracht of advies kun je bij ons terecht. Ook hiervoor hanteren wij vaste prijzen.
Wil je meer weten over algemene voorwaarden of contractenrecht? In elke fase van het ondernemen kun je bij ons terecht en hoef je niet te kiezen uit verschillende rechtsgebieden! Of je nu een starter-up bedrijf bent of juist aan het groeien bent als ondernemer.
Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.
Onze nieuwsbrief
Blijf je graag op de hoogte? Schrijf je dan nu in voor onze periodieke nieuwsbrief.
RIDE gaat over jou, als ondernemer. Jouw RIDE, waar de juristen van RIDE mee instappen om je onderneming te ontzorgen van juridische zaken.